De eerste dagen in het bijzondere Cambodja! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Kim Kolenberg - WaarBenJij.nu De eerste dagen in het bijzondere Cambodja! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Kim Kolenberg - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in het bijzondere Cambodja!

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

29 Oktober 2013 | Cambodja, Phnom-Penh

Na een 'paar' uurtjes reizen kwamen we donderdagmiddag aan in Siem Reap. Dan ben je toch ineens een heel eind bij de molen vandaan! Wat een andere wereld hier! Het verkeer is al een bezienswaardigheid op zich..heel veel scooters en tuktuks, maar geen regels. Voor ons ziet het eruit als een complete chaos, maar er lijkt toch wel een bepaalde structuur in te zitten: gewoon gaan en niet achterom kijken! Bijzonder wat de mensen hier allemaal op die scootertjes krijgen..complete gezinnen worden er op vervoerd, maar ze zijn ook de koning in stapelen (zoals Ed dat mooi verwoord).. alle spullen die ze moeten vervoeren stapelen ze meters hoog achterop.

vrijdag zijn we begonnen bij het oorlogsmuseum. Onderweg daar naar toe stapten de 2 dochters van de eigenaar van het hostel bij ons in de tuktuk. Zij werden onderweg afgezet bij school (om kwart over 12?) Zij krijgen in ieder geval wel onderwijs gelukkig. Maar of daar een structuur in zit? Onze tuktukdriver kon het ons niet vertellen helaas..

's avonds hebben we de zonsondergang bij één van de tempels van Angkor gezien. Klinkt misschien romantisch, maar naast een paar honderd andere mensen die zenuwachtig rond lopen om de mooiste foto te kunnen maken, viel dat een beetje tegen:p
Ookal vinden we de zonsondergang bij de vooroever stiekem mooier, het was toch een leuk uitje!:D
De volgende dag begonnen we vroeg met de zonsopgang bij de bekende tempel Angkor Wat. Ook dit samen met tientallen anderen, maar wel mooi!! Daarna hebben we de rest van de tempels van Angkor bekeken. Mooi om te zien. Indrukwekkend vond ik de enorme bomen die met hun wortels om de gebouwen heen groeien.

Sinds zondag zitten we in de hoofdstad Phnom Penh. Hier zouden we meer te weten gaan komen over de geschiedenis van dit land. En dat hebben we zeker.. Iets meer dan 30 jaar terug was hier een oorlog aan de gang waar de meest gruwelijke dingen zijn gebeurd.. vandaag zijn we bij de killing fields geweest..het woord zegt het al.. een plek waar mensen op de meest gruwelijke manieren zijn vermoord, vrouwen werden verkracht en kinderen tegen een boom dood werden geslagen.. Ons werd verteld dat er na een paar stevige regenbuien de resten van de mensen in de massagraven nog steeds boven komen drijven. En dat was te zien.. terwijl je daar rond liep zag je stukken stof uit de grond steken. Dit blijkt de kleding van de mensen te zijn die hier gestorven zijn..
Vorige zomer heb ik Auschwitz en Birkenau bezocht en gedacht dat zulke dingen na de oorlog nooit meer voor zouden komen. Helaas..toch wel dus.. bizar..

Morgen zullen we met de bus naar Sihanoukville vertrekken. Daar zullen we Leonie zien en kunnen we gaan helpen bij het onderwijsproject! We hebben al van Leonie gehoord dat het niet helemaal gaat zoals verwacht dus we zijn erg benieuwd..!!

De foto's volgen nog. We hebben op dit moment nog geen computer tot onze beschikking, dus die houden jullie te goed!

Voor het eerste verslag van Leonie, zie http://leonietensen.wordpress.com/2013/10/29/tegenslagen-gemixt-met-geluk/

• 29 Oktober 2013 - 11:23

Anouk:

Hee Kim en Ed!

Leuk om je verhaal te lezen. Gek om dan in een compleet andere wereld te zijn hè, sharon en ik waren de eerste dagen ook van slag door het verkeer :p enne ik wist niet dat er een stad/ dorp naar mij vernoemd is: sihanoukville? Wat een eer ;) veel succes met het opzetten van het onderwijs project!

Xx

• 29 Oktober 2013 - 12:02

Annemiek:

Hoi Kim (en Ed),

Wat ontzettend leuk om jullie zo te kunnen volgen. Ik zal het eerste verslag vanavond meteen aan Max laten lezen. Hij is zó onder de indruk van wat jullie gaan doen :-).

Heel veel succes (en natuurlijk; geniet ook een beetje ;-)).

Groetjes,
    Annemiek (moeder Max de Frankrijker)

• 29 Oktober 2013 - 13:04

Paul:

He Kim en Ed,
    Leuk om jullie eerste verslag te lezen.
    Inderdaad bijzonder allemaal.
    Ik ben benieuwd hoe het straks verder gaat.
    En geniet ondertussen verder!
    Groetjes, Paul

• 29 Oktober 2013 - 15:53

Theresia:

Leuk hoor Kim en Edwin. Genieten !!!!!

• 29 Oktober 2013 - 17:55

Lily:

Hey toppers,
    Wat een leuk om te lezen hoe het jullie allemaal vergaat in Cambodja en hoe jullie het ervaren allemaal!
    Zojuist ook het verslag van Leonie gelezen, bijzonder hoor, wel wat tegenvallers, maar zo knap dat ze zó positief is en er helemaal samen met jullie voor wil gaan!!!
    Want er is heel veel werk aan de winkel en wat fijn dat jullie dat met z'n drieën kunnen doen!!!
    Zet 'm op toppers, ik ben beretrots op jullie!!
    Heel veel liefs XXX

• 29 Oktober 2013 - 18:52

Sanne:

Hey Kim (en Ed),

Leuk om jullie verhaal te lezen, lijkt me allemaal ook zeer indrukwekkend. Ik ga zo nog even het verslag van Leonie lezen. Veel plezier verder.

Xx Sanne

• 29 Oktober 2013 - 19:14

Fiona:

Hee schatjes!

Fijn te horen dat jullie goed zijn aangekomen en al leuke dingen gezien en gedaan hebben, met als minpunt die killing field, lijkt me vreselijk om rond te lopen!
    Jammer dat je hier geen berichten kunt 'liken' die van Anie is zeker leuk hihi!
    Ben benieuwd naar de foto's en hoe de start van het schoolproject gaat. Denk dat je wel vaker zult hebben dat dingen niet volgens plan lopen.. maar goed jullie gaan het ervaren!

Heel veel plezier en succes en tot het volgende bericht!

xx Fie

• 29 Oktober 2013 - 23:52

Harlin:

Hoi Kim en Edwin,

Mooi om een teken van leven te lezen.
    Het zal idd heel bijzonder zijn om daar rond te lopen en om al die(nieuwe) indrukken op te doen.

Heb het verslag ook van Leonie gelezen.
    Komt me heel herkenbaar voor, je moet daar veel "improviseren", is even wennen.
    Het is toch wel bijzonder dat jullie dit zo samen aanpakken.

Ook mooi dat jullie dit samen meemaken, het is iets wat je zelf moet meemaken om het te kunnen begrijpen.
    Een "buitenstaander" kan het allemaal wel snappen maar voelt niet de belevenis van wat jullie voelen.
    Maak er wat moois van met elkaar, en geniet er van.
    Succes en tot het volgende deel.
    Groetje Har & Lin

• 30 Oktober 2013 - 07:54

Niek En Karin:

Heey lieverds!!

Wat fijn om wat van jullie te vernemen. Gisteren de eerste bijzondere belevenissen van Leonie gelezen en nu een mooi verhaal van jullie twee.
    Wat een heel andere cultuur daar! We mochten de verkeerschaos op Bali ook zo beleven. Ik heb met kromme tenen daar in de taxi-busjes gezeten!
    Wat zal Leonie blij zijn als ze jullie bij zich heeft. Z'n project opstarten in je eentje met de nodige teleurstellingen is toch fijner als je dit kunt delen.
    Wij zijn supertrots op jullie drietjes! Ga er maar aan staan!
    De eerste beamer is onderweg. Ben benieuwd op het allemaal goed verloopt.
    Voor nu een fijne busreis en een mooi weerzien met Leonie!
    Geniet ervan en sterkte, wijsheid , geduld, geluk en succes met jullie project!!
    liefs van ons
    Niek en Karin
    p.s. Cathy mist jullie wel hoor!!

• 30 Oktober 2013 - 13:42

Ger Monique Calvin En Tristan:

Terwijl wij op Texel aan t genieten waren van de Herfstvakantie is jullie avontuur begonnen. Heel veel succes, het verslag van je zus ook gelezen heftig hoor er komt heel wat op jullie pad, maar alledrie optimisten, dat komt goed. HEEL veel succes van de Bosmannetjes en ja die appeltaart moet dan maar weer na deze reis x

• 30 Oktober 2013 - 23:48

Maria:

Hoi Kim en Edwin,
    En tóen was het ineens werkelijkheid. Het Cambodja-avontuur!
    Na jullie eerste kennismaking met het land en de cultuur daar, gaat het grote werk nu dus écht beginnen! Er ligt een enorme uitdaging voor jullie, dat blijkt wel uit het verslag van Leonie dat ik met grote bewondering heb gelezen. Met jullie gezamenlijke talenten en veel veer- en wilskracht zullen jullie ongetwijfeld veel werk kunnen verzetten.
    Hopelijk blijft er zo nu en dan nog tijd over om een verslagje te schrijven voor het thuisfront, want wij willen het wel een beetje met jullie meebeleven natuurlijk!
    Wij wensen jullie heééél veel succes en waar nodig ook sterkte bij het realiseren van dit mooie project.
    Liefs Maria XXX

• 02 November 2013 - 00:25

Eline:

Hey lieve meid!

Wat een avontuur al. Hoop dat je na ander halve week al een klein beetje gewent bent aan alle nieuwe dingen. Wij en dan preek ik vast ook voor de andere lieve meiden zijn er nog niet gewent dat je weg bent! Het sporten was ook heel anders zonder jou... maar gelukkig ben je over 4 maanden weer thuis :-) zo klinkt het heel kort dat je dan maar weg bent..
    Ik hoop dat je een super tijd hebt met Ed en natuurlijk ook met Leonie. Heel veel succes en ben benieuwd naar nog meer foto's, want deze zijn al mooi!
    Xxx Eline

• 02 November 2013 - 18:44

Nicolette:

Kim en Ed,
    Leuk om jullie verslag te lezen wel een belevenis die oosterse cultuur, heel veel succes en liefs.
    Nicolette

• 10 November 2013 - 11:54

Chelsey Koomen :

Hallo juf Kim,

Samen met mama hebik je verslag, mama heeft niet alles letterlijk verteld, gelezen en de foto's bekeken. De tempel vond ik het mooist. Veel succes en ik ga je verslagen lezen.

Groetjes Chelsey Koomen